zaterdag 5 februari 2011

Bovun hut maivel - deel 1

10-05-2451 - Nederlands Moeras - Setiwan Maliki

“Om te beginnen mijn excuses voor het vlakke beeld. De universiteit wilde een gewone camera niet verzekeren. Eigenlijk is het toepasselijk om boodschappen uit dit gebied in twee dimensies te sturen. Het is hier zo’n vreemde wereld, mam, je zal het niet geloven. Alle wegen zijn overwoekerd door stug geel riet en verzakt in een grijze onnatuurlijke modder. Het lijkt niet een gezonde kleur. Misschien lekt er ergens een opslag. Om hier te komen was een hele opgave. Ik kwam aan in Berlijn en heb van daar de trein naar Mainz genomen, van waar ik weer een truck moest charteren die zand vervoerde van de rand van het moeras. Rotsachtig als Duitsland is heeft men daar een tekort aan. Allemaal natuurlijk de schuld van de Cataclysmisische Stormen. Van daaruit was er maar één mogelijkheid om te komen waar ik wilde, in de Haarlemmerdamregio, en dat was door een bootje te huren van de opzichter. Deze maakt er zo nu en dan een toertje mee met een paar vrienden. Dan jagen ze op reuzenkarper en de tweekoppige kankerpad. Zoals je hier achter mij ziet is er weinig over van deze beschaving. De spits die daar aan de rechterkant een meter boven het riet uitsteekt was ooit van een belangrijke toren. Ze noemden het de Euromast. Ik weet niet of het werkelijk enige connectie met de rest van het continent had, want de mensen die hier woonden lijken erg in zichzelf gesloten te zijn geweest. Alsof de rest van de wereld in een droom aan hen voorbij ging. Moet je eens kijken naar die prachtige gouden haan er bovenop!”

“Rechts van mij lag vroeger het beroemde Rokin, de breedste en langste straat van de stad Haarlemmerdam. Kijk, daar zie je nog een van die typische lantaarnpalen in de stijl van de tijd, helemaal geometrisch en turkooiskleurig. Ze waren daar gek op en hadden de hele stad zo geverfd. Ik moet eerlijk zeggen dat het enkele muurtje dat ik zie van grijs beton of een roodbruin ‘baksteen’ is. Dat noemden ze zo omdat het gemaakt werd door klei te bakken. Bij aankomst vanochtend werden we ontvangen door de leider van de lokale stam Stam Jan, Hassan Killikan Jan. Hij heeft een grote baard met pijpenkopjes erin en fanatieke rood aangelopen ogen. Ze kauwen hier de hele tijd een spulletje Kat genaamd, wat maakt dat hun tandvlees er ook smerig rood uitziet. Bij de mannen is dit niet zo afschuwelijk, maar bij de vrouwen, allemaal dikke dames, is het niet om aan te zien. Gelukkig hebben ze doeken voor het gezicht en leven ze een teruggetrokken leven. Je kan tegen Biyu zeggen dat ze zich geen zorgen hoeft te maken! Hahaha… Alsof, maar dat weet je. Dag, Biyu, kusjes en ik mis je!”

“Hassan heeft me voorgesteld aan de stamoudsten, althans, ik denk dat ze dat zijn, want hier gebruikt men er een heel ander woord voor dan ik heb geleerd. Ze noemen hen de Sjieks en ze gaan allen gekleed in zwart. Ik neem aan dat hun titel afkomstig is van het woord chic, maar het kan ook van Sjeik zijn, wat vroeger een soort van staatsleider was. Ik zal aan Suparman Perkasa vragen een nieuw lexicon te sturen, want degene die ik heb is niet zo compleet. Ik dacht er met 21steeeuws Nederlands wel uit te komen, maar er zitten allemaal leemtes in. Blijkbaar is het niet voldoende om de oude teksten te studeren. In ieder geval, Hassan is Oppersjiek en heeft iedereen opgedragen mij zoveel mogelijk medewerking te geven. In ieder geval zolang ik maar ‘nommaal’ doe. Dat woord, ‘nommaal’ wordt hier ongewoon vaak gebruikt. Ik heb begrepen dat de oude Nederlanders er erg veel waarde aan hechtten dat iedereen ‘nommaal’ deed, maar er werd nooit een invulling aan gegeven. Ik heb de indruk dat deze stam er in ieder geval erg duidelijke eisen bij heeft, maar niemand, ook Hassan niet, wil mij vertellen wat die inhouden. Blijkbaar zijn alle andere stammen in de buurt, waarvan er vier geregistreerd staan; de Kop van Jut-stam, de Hamasaantgas-stam, de Muurbloemen en de Binnevaart-stam, allen niet ‘nommaal’. Ook over dit wil niemand uitsluitsel geven. Aantekeningen van vorige onderzoeker geven aan dat ook zij druk met die term zijn. Raadsels te over, lieve mama, die ik allemaal zal uitzoeken ter meerdere eer en glorie van onze familie! Nu moet ik slapen, want als het donker wordt, moet dat hier, dat is namelijk ‘nommaal’… Hahaha! Groeten van het einde van de wereld! Salaam aleikum!”

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen