zaterdag 5 februari 2011

Bovun hut maivel - deel 2

06-06-2451 - Nederlands Moeras - Setiwan Maliki

“Zonder dat ik er iets over te zeggen had ben ik onder de vleugels genomen door de jonge Remco Killikan Jan, derde neef van Hassan. Blijkbaar doet hij dit om zijn waarde voor de stam te bewijzen. Dat soort sentimenten kan ik begrijpen. Toch is het hier anders dan bij ons. Elke keer als wij iets doen voor de familie krijgen we meer rechten in de gemeenschap, maar niemand hier stijgt in aanzien, in ieder geval niet verder dan men toch al stond. Iedereen moet ‘zigzel’ blijven. De enige reden waarom men zich blijkbaar inzet is om niet in aanzien te zakken. Het spreekt voor zich dat een maatschappij zich zo nooit kan verheffen. Misschien was dit voor het Cataclysme anders, maar daar bestaan geen gegevens over. Het is toch vreselijk dat de kennis van toen nu al bijna geheel verdwenen is? Je zou toch denken dat men wat minder onvoorzichtig was omgesprongen met informatie. De computers waren niet beveiligd en de papieren dossiers werden om de zoveel jaar vernietigd. Wat ons rest aan kunst en tv is halfslachtig. De meeste kunst is te abstract, wat wel getuigd van een ver ontwikkelde beschaving, maar ons niets zegt over hoe de mensen echt waren en de televisieprogramma’s lijken wel hyperbolen van zichzelf. Geen nuchter mens kan die geloven. In ieder geval is ook ‘zigzel’ blijven een belangrijke kwestie, bijna net zo belangrijk als ‘nommaal’. Volgens Remco is ieder kind een nul en niets tot ze de toets doen, die men ‘Zietoe’ noemt. Deze bepaald of en wat iemand werkelijk is, al spreekt het voor zich dat familie en bezit voor een groot gedeelte heeft bepaald hoe dat uiteindelijk werkt. De arme families staan helemaal achterin als het voedsel wordt klaargemaakt en zijn helemaal toegewezen op de hulp van de machtige families. Even voor de duidelijkheid: er wonen hier ongeveer vierhonderd mensen die een gedeeltelijk nomadisch bestaan leiden. Families gaan op zoek naar voedsel en roem en blijven een maand of wat weg. Andere families gaan op weg als deze terugzijn. Wie weg mag ligt weer aan afstamming en het Zietoegemiddelde. Iedereen wil graag, want op reis verdient men pas het meeste aanzien.”

“Mam, ik weet dat jij en paps natuurlijk het liefst hadden gewild dat ik naar de manen van Saturnus of Uranus was gegaan, maar hoewel dit dichterbij is voelt het soms als de andere kant van het universum. Moet je kijken hoe ver dit rietlandschap uitstrekt en hoe weinig leven er lijkt te zijn! Maar geloof me, loop er niet zomaar doorheen, want de grond herbergt de vreselijkste ondieren. Zoals de spatadder die je met een beet kan verlammen, de blauwbekkende brard; een molachtig beestje dat het specifiek op testikels heeft voorzien of de wormwilders; sneeuwwitte mensachtigen van een turf hoog die je met een rood lint laten struikelen en je dan inwikkelen tot je stikt. Remco heeft me gisteren een schranspartij van deze venijnige beestjes laten zien en het was om van te gruwen. Ik heb het wel gefilmd, maar enkel voor onze afdeling. Dat zal ik jullie niet aandoen. Remco heeft gezegd dat ik binnenkort echt de Zietoe moet doen om nommaal te worden, anders kan ik hier niet blijven. Ik kijk er reikhalzend naar uit want dat zou ons een stuk dichter bij ons echte doel brengen, namelijk ontdekken wat er met dit volk is gebeurd in de afgelopen driehonderd jaar. Kusjes aan paps en Biyu. Hoe gaat het met haar examens? Ik kan niet wachten om te trouwen als ik terugkom. Echt, wat dat betreft is het zwaar toeven hier. Na al die jaren mag het er toch echt van komen! Salaam aleikum.”

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen