zondag 6 februari 2011

Bovun hut maivel - deel 3

25-06-2451 - Nederlands Moeras - Setiwan Maliki

“De religie die men hier aanhangt draait nog het meest om de aanbidding van Pre-cataclysmische iconen waarvan de oorsprong moeilijk te achterhalen is. Hun opperwezen heet De Haaz en wordt geëerd met blikjes water. Die blikjes verzamelen is een van de zaken waarmee families zich onderscheiden, aangezien niemand nog weet hoe ze gemaakt worden. Elke dag moet Hassan een nieuw blikje over het beeld van De Haaz uitgieten en tegen zijn hoofd stuk worden geslagen. Een van de armste families besteedt al haar tijd aan het minder gewaardeerde uitdeuken. Blijkbaar vind Remco het belangrijker om naar blikjes te zoeken dan mij verder te initiëren of misschien is dit wel deel van de initiatie, ik weet het niet. Hoe langer ik hier ben hoe geheimzinniger alles wordt. Iets dat bijvoorbeeld opvalt is hoe er steeds weer mensen verdwijnen zonder dat hierom wordt getreurd. Een ander ding is dat iedereen een stuk kleiner is dan ik. Ik heb een chemisch onderzoek gedaan en het voedsel is verbazingwekkend gezond. Onder deze grijze smurrie zit donkere aarde waarin de meeste groenten goed groeien. De god van de groenten heet trouwens Broranje en is vrouw van De Haaz. Samen hebben ze twee kinderen. Het jongetje heet Emmer en is beschermheer van de regen en het meisje heet Sanne en is beschermvrouwe van de Autoweg. Al weet men niet eens wat auto’s zijn heeft dit apparaat zich blijkbaar diep vastgezet in het onderbewustzijn. Als men wil communiceren met de goden moet men bijvoorbeeld de auto nemen. Als men met meerderen wil gaan neemt men de bus. Als het niet lukt staat men in de file. Ik heb maar niet verteld hoe mal dit onze oren klinkt. Ze zouden het niet nommaal vinden. Vanavond zal ik trouwens de Zietoetoets ondergaan. Een volledig verslag volgt.”

“De eerste test van de Zietoe, of om Zietoe te worden, dat is niet geheel duidelijk, heet Bovun hut maivel. Niemand heeft uitgelegd wat het is, maar blijkbaar is het niet erg moeilijk. Ik zal proberen het te filmen. Kijk, dat dansen daar, dat wordt gedaan door de Sjieks. De muziek die je hoort zou direct afkomstig moeten zijn van De Haaz, maar je hoort vast wel dat het The Doors zijn, een Pre-Cataclysmische rockband. Ik geloof dat dit een gemangelde versie is van het nummer The Wasp, maar ik zal het wel aan Suparman Perkasa vragen. Hij heeft onderzoek naar Pre-cataclysmische muziek gedaan. Zoals jullie ook vast kunnen horen is hun muziekinstallatie niet erg goed meer. Allah nog aan toe als die barbaren maar alsjeblieft contact met ons zouden opnemen en ons zouden toelaten, dan konden we hen zoveel geven. Maar helaas, dat zou niet nommaal zijn. Ik heb het al vaak genoeg voorgesteld aan Hassan en erover gediscussieerd met Remco, maar ik geloof dat ik er maar beter niet meer over kan beginnen. Het is niet duidelijk wat er met mensen gebeurd die niet nommaal zijn, maar het is vast erger dan wat er met iemand gebeurd die niet zigzel is. In ieder geval… Als de Sjieks dansen moeten de kinderen rechtop door die tunnel van gebogen riet lopen. Ze kijken wel erg bang, hè? Maar allen komen er aan de andere kant ongeschonden uit, dus ik vraag me af wat het probleem is. Misschien wordt hen wel allerlei vragen gesteld of moeten ze een moeilijke puzzel oplossen. Hassan wilde me niets uitleggen en bovendien was hij toch te druk met de dans. Remco lachte een beetje… smalend. Ja, smalend. Het was geen aardig lachje. Wat zou het toch zijn? De tunnel is voor mij te laag. Alle kinderen die er door gingen waren een stuk korter. Nou ja, ik zal het wel zien. Prachtig toch, al die gele en zwarte kleren, die primitieve muziek en zo’n zwarte nacht als je bij ons nog zelden gezien? Ik laat de camera gewoon aanstaan, dan kunnen jullie me nommaal zien worden! Salaam aleikum! Daar ga ik dan! Duim voor me.”

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen