dinsdag 23 augustus 2011

Gebrek aan alcohol kan schadelijk zijn

De kater is natuurlijk een minpunt. Voor sommige is het niet zo ernstig, voor anderen kan het een hoofdsplijtende ramp zijn. Ik kan me herinneren dat ik als jonge jongen zelden last had van katers. Een toestand van loomheid, dat was alles. Tegenwoordig heb ik soms twee dagen nodig van een goed zuipfestijn te bekomen. Gelukkig heb ik die niet meer zo vaak. Tijdens het drinken, als ik over straat fiets, overkomt mij een sterk gevoel van eenheid. Iedereen in de stad lijdt aan dezelfde kwaal en het is net alsof we elkaar begrijpen. Voetgangers, fietsers en auto’s hebben eenzelfde laconieke draai. Ik heb dan ook het geluk dat mijn dronkenschap nooit slecht valt. In tijden van stress ben ik wel eens iets extra uitbundig, op het fatale af, maar meestal is het grote lol en niet meer dan dat. Een beetje roekeloos, dat wel. Mensen die me alleen nuchter kennen schrikken wel eens. Niks om bang voor te zijn, hoor!

Over de Perzen ten tijde van de klassieke Grieken, zo rond 500 of 600 voor Christus gaat het verhaal dat ze een hele dag konden vergaderen over een strijdplan, dat ze vervolgens een waar bacchanaal aanrichtten en de volgende dag nog maar eens keken of dat plan werkelijk zo goed was. Alcohol in zijn vele vormen geeft een moment van afstand. Even doen de zaken van het gewone leven er niet toe doe, even kunnen we gewoon gek doen zoveel we willen. Ik heb dat altijd begrepen als enigszins de teugels laten gaan en niet meer. Geen dingen doen waar je later spijt van krijgt, zoals ruzie maken enzovoort. Niet iedereen heeft die beheersing. In de alcoholische toestand is het in onze maatschappij ook makkelijker de andere sekse te benaderen. Vrouwen voelen hun geilheid meer, mannen juist minder. Dat is voor beide een goed ding. De conventies van de gewone omgang blijven even buitenboord.

Natuurlijk went men aan alles, dus een cultuur die doordrenkt is van alcoholgebruik zal vanzelf hogere grenzen van alcoholtolerantie hebben. Steeds meer is nodig om hetzelfde te bereiken, om de conventies te omzeilen. Uiteindelijk, met mate genomen, kan alcohol wonderen verrichten voor de mens. Even eruit stappen is als een vakantie van het hoofd. Even die vervoering hebben dat anders nauwelijks is te bereiken is een hemelse en zeer belangrijke ervaring. Mensen die nooit alcohol gebruiken zullen dit maar met moeite bereiken. Vervoering is nodig voor je rust dus die mensen moeten dat ergens anders in vinden. In religie bijvoorbeeld. In alles dat men doet kan men vervoering krijgen, maar men moet er extra fanatiek naar streven wil men dit nuchter bereiken.


1 opmerking:

  1. Ik krijg trek in ''een Belgische''.. maar het is nog maar 8.50u.. *snik*

    BeantwoordenVerwijderen