donderdag 4 augustus 2011

Ideaal voor de massa

Mijn ideale dag bestaat deze week uit rond tien met schrijven beginnen, na wat te hebben gegeten en lichaamsoefening te hebben gedaan. Rond een uur of één zou ik graag even rennen of op zijn minst een rondje lopen. Daarna meer schrijven en een beetje sociaal zijn op internet. Boodschappen doen, wat lezen en tegen zessen een aflevering van The Wire. Die serie is bij mij ook al bijna klaar dus moet ik snel op zoek gaan naar iets nieuws). Tijdens het diner, een verantwoordelijke maaltijd waarbij op de koolhydraten wordt gelet, kijk ik The daily show (die voorlopig nog niet echt opraakt, maar wel zo nu en dan plots een week afwezig is) ga nog eens wat rekken en strekken, lees een boek, kijk naar mijn tekst en ga naar boven om een aflevering van The Wire te kijken en te schilderen. Mijn atelier is daar.

Het ideaal van de meeste mensen zal hoogstens in de invulling afwijken. Iedereen heeft wel een idee van wat een ideale dag inhoudt. Er zijn er vast die graag heel graag hopen dat hen iets onverwachts overkomt, maar ik vermoed dat dit een minderheid is. Is het ideaal dat de meeste mensen hebben opgeteld wat de maatschappij als geheel heeft? Het lijkt er niet op. Maatschappelijk leven er heel andere idealen. Dan lijken de negatieve impulsen elkaar te versterken. De ergernis die men dagelijks ervaart als onderbreking van de ideale dag stapelt op en uit zich in bijna irreële ideale verlangens. Vooral ook tegengestelde verlangens. De één wil dat alle stoplichten afgeschaft worden, de ander dat er meer bijkomen. Het ligt er maar aan hoe men die ideale dag ziet. Of het ideale leven.

Met sommige van die negatieve verlangens gebeurt het wel eens dat ze samenkomen. Zo ook met positieve verlangens. Er was eens een groot verlangen om van een dictatoriele leider af te zijn en deze te vervangen door volksstemmingen. Er is een sterk verlangen om het land weer Nederlands te maken. Dat laatste wil overigens niet zeggen: blank. Dat zou het een racistisch verlangen maken. Een prachtig ideaal van de zuiverheid van het ras. Nee, het ideaal is in deze gelegen dat iedereen die hier leeft zich netjes aanpast aan het nieuwe idee van wat Nederland is. De rest mag het land uit. Nog niet zo lang geleden was het ideaal dat alle mensen broeders en zusters zijn en met elkaar moesten leren omgaan. Nu is het ideaal dat iedereen die afwijkt zich aanpast zodat niemand zich nog in zijn ideale dag gestoord voelt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen