dinsdag 30 augustus 2011

Onaantrekkelijk

Het alarm gaat weer af. Het is een lelijk geluid. Ik weet niet of ik wakker zou worden van een mooi geluid. Misschien de klanken van Honoloeloe of het zingen van een tropische vogel. Ik vermoed dat ik dan zou blijven slapen tot mijn rug brak is. Natuurlijk is dat bijna niet mogelijk. Als ik zolang blijf liggen is er altijd wel iemand die me wakker probeert te krijgen. Waarschijnlijk zal werk bellen. Ik heb op de mobiele telefoon wel een aardig muziekje staan, maar daarom hoor ik deze bijna nooit. De vaste telefoon is niet mis te verstaan. Deze snerpt niet zoals het alarm, maar is net zo nadrukkelijk. Op een dag zou iemand aan de deur komen en de deurbel laten gaan. Deze staat zacht en ja, dat zou ik misschien even kunnen negeren, maar op een gegeven moment gaat er toch een alarmbelletje in mijn hoofd af. Dan wordt ik wakker.

Misschien is dat ook maar goed. Slapen is lekker, maar altijd blijven liggen en nooit meer mensen ontmoeten of zo’n stukje als dit schrijven? Dat lijkt me dan ook weer onaantrekkelijk. Misschien is een mens niet gemaakt voor eeuwig slapen, hoe aantrekkelijk dit soms ook lijkt, zeker als je een beetje laat in bed schuift. Ik was gisteren dan ook zo lekker bezig dat het idee om vroeg te gaan slapen mij niet aantrok. Dat is vaak zo. Dan ben ik in zo’n goede bui dat ik ondanks de mogelijkheid heerlijk te dromen toch de slaap uitstel. Dan zou ik wakker kunnen blijven tot diep in de ochtend, met leuke dingen te doen en een vrolijkheid die niet te stuiten is. Het is overigens wel vervelend als dan het alarm gaat. Het herinnert me eraan dat ik verdorie niet geslapen heb en die dag een wrak op werk zal zijn.

Misschien zijn wij niet gemaakt om een liefelijk alarm te hebben. Ik maak me zelfs een beetje zorgen over u die wakker wordt van de fluitende vogeltjes. Niet als deze reeds uren hebben gefloten en u een prachtige rustige avond plus nacht heb gehad, maar als u zes uur slaapt en nerveus wakker schrikt van die liefelijke vogeltjes. Wat moet u liefelijke vogeltjes haten, zeg! Een alarm hoort onaantrekkelijk te zijn, anders wordt een mens niet wakker. En als wij ooit wakker moeten worden uit onze eindeloze droom moet er niet vriendelijk gefluisterd worden, maar moet er een schallende hoorn geblazen worden die de fundamenten van onze woningen zal doen trillen. Alleen een harde klap zal ons wakker genoeg maken om de ramp te ontkomen. Alleen dan weten we hoe we met de ogen open van deze wereld een goed kunnen maken.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen