vrijdag 9 september 2011

Nee heb je

Net als Ja is het een klein woord met grote gevolgen. De meeste vormen van ontkenning beginnen met een N, zoals neen, niks, niet, nooit, niemand en nergens, maar dit gaat niet op voor de toekenning. Daar moet altijd het woord Ja in zitten. Jawel, jazeker of het begint met een andere letter zoals bij natuurlijk, vanzelfsprekend. Een mens mag zich ook afvragen waarom het woord Nee meestal met een grote nadrukkelijke beslistheid wordt uitgesproken, zelfs in aarzeling, maar waarom Ja altijd een aarzeling, een onzekerheid in zich draagt. Is dit cultuurgebonden? Zijn wij eerder geneigd Nee te zeggen omdat we Negatief geneigd zijn of is het misschien dat juist omdat we geneigd zijn altijd Ja te zeggen de Nee zo beklemtoond dient te worden? Mensen die altijd Ja in hun hoofd horen moeten zich beschermen met een ferme NYET!.

Maar nee, zo kan het niet zijn, want ik wil dit niet, maar ik zeg toch ja, want als ik niet nu JA zeg, dan krijg ik het de volgende keer misschien niet meer. Niet meer aangeboden of niet meer in zicht. Ja, zeg maar JA, want anders mis je iets en dat is niet niets! Zeg maar JA tegen het leven, NEE tegen drugs, ja tegen een karbonade, NEE tegen wreedheid tegen dieren, NEE tegen buitenlanders, JA tegen hulp aan andere landen. Zeg NEE tegen een loonsverlaging, JA tegen meer groei van de economie! Zeg JA tegen democratie, NEE tegen dictatuur! Zeg Ja tegen God, Nee tegen God! Zeg niet God na of spreek zijn naam ijdel uit! NEE tegen Islamisme, JA tegen kapitalisme, maar wees bang voor de dag dat je geen Ja of Nee meer hoeft te zeggen, wanneer de beslissing je uit handen is genomen en iemand anders boven jou de Ja’s en Nee’s doet. Misschien. Misschien is misschien een beter woord om mee te leven. Het laat vrijheid toe.

Maar als ik een afspraak met je maak om koffie te gaan drinken in dat nieuwe zaakje op de hoek bij die platenwinkel hoor ik toch graag een nadrukkelijk Ja of Nee. Ik ga daar niet zitten in de hoop dat je Misschien op komt dagen. Misschien ben ik dat verleerd, want het kan best een leuke middag worden, zo in je eentje met de wereld die voor je voeten langsloopt en leeft. Misschien ontmoet ik zo nog eens een nieuw persoon. Ja, wie weet. Maar duidelijkheid kan ook geen kwaad. Laten we serieus afspreken en als je dan onverhoopt om de een of andere vreemde reden niet komt opdagen, laat me dan die speciale middag beleven. Ja, dat doe ik dan wel. En als je toch komt, volgens afspraak, dan beleven we zeker een speciale middag! Oh, jawel!


Woordsuggestie riK Schippers

1 opmerking: