zondag 18 december 2011

De aard van uniek

Niet zo lang geleden was ik genoodzaakt drie dagen achtereen dezelfde maaltijd klaar te maken. Ik had teveel sperziebonen gekocht. U weet hoe dat is. Je kan vers voedsel ook niet eeuwig bewaren. Tenminste, ik houd er niet van invriezen. Ontdooit smaakt toch altijd minder. Mijn recept is dodelijk simpel: boontjes koken, vlees bakken (welk soort vlees dan ook), boontjes uit de pan, olie, rode ui, knoflook en wat chili erin, laten staan tot het week wordt, boontjes terug, basilicum, honing en mosterd erbij, husselen, nog wat langer laten staan en presto! De meeste mensen zouden er nog aardappeltjes of rijst bij doen, maar dit is voor mij genoeg. Een simpele, gezonde en voedzame maaltijd die bovendien likkebaardend lekker is.

Drie dagen achter elkaar zou mij gaan vervelen als ik dat met een kant-en-klare maaltijd zou doen. Als ik patat zou halen. Als. En ja, dan ga ik toch denken en zie verbanden en overeenkomsten. Koken kan best instructief zijn. Al die ingrediënten zijn dan misschien simpel, maar ik ben niet de meest zorgvuldige kok. Ik ben meer van het type een kloddertje hier en een kloddertje daar. Niks voorzichtig afmeten. Gooi het er maar in en we zien wel. Niet verhoudingsgewijs teveel, maar dat is makkelijk als je vaker kookt. Daar ontwikkel je een gevoel voor. Maar soms wat meer mosterd of basilicum, soms wat koriander of dan maar een tomaatje. Soms is de ui groter of is de knoflook iets meer doorbakken. Die kleine variaties maken dat je toch nooit echt went.

En toen viel het me te binnen, dit is de aard van uniek: het onvoorspelbare. Dit is waarom livemuziek in mijn oren eigenlijk altijd goed klinkt, zelfs als het van een band is die ik eigenlijk minder leuk vind. Oh, niet dat ik dan plots een album van die band ga kopen en ook niet dat ik niet hoor dat ze toch ‘mindere’ muziek maken, maar de frisheid van het niet te reproduceren is prettig. Meer dan prettig. Het geeft me een levendig gevoel. Het is een authentieke ervaring! Natuurlijk wordt het al anders als de muziek is opgenomen. Telkens dat je een cd draait hoor je precies hetzelfde. Het vereist grote vaardigheid van de makers om de muziek zo te schrijven en op te nemen dat ze fris blijft. Het moet op zo’n manier gebeuren dat je steeds iets nieuws kan horen zo dat je steeds gestimuleerd blijft. Kunt u zich voorstellen hoe moeilijk dat is voor statische kunsten als fotografie, schilderen en tekenen? Daarom worden dingen van natuurmaterialen door de meeste mensen meer gewaardeerd. Daar zit het uniek al ingebakken.

Het diner
illustratie M. Ozymantra

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen