zondag 17 juni 2012

Schijnheilig ontzet







olieverf op doek
4 x 35 x 40

Gedurende de laatste tien jaar wordt elk leuk kraak en anti-kraakpand in Amsterdam ontmanteld. Het is al zover dat we hier nauwelijks nog alternatief geklede mensen op straat zien. Het nieuwe alternatief is je kleden als een beursjongen, met het haar vet en strak naar achter, met de das achter de broekriem. Verder zien we steeds meer een soort van hanenkam bij onze Medelanders. Niet in opstand, maar als uitspraak van stoere mannelijkheid. Ik kan er weinig mee. Hoe de tijden kunnen veranderen. Dat zullen mijn opa's en oma's ook gezegd hebben toen de jaren zestig werden vervangen door de jaren zeventig en al dat alternatieve plots de maatstaf was geworden. Hun wereld vergaan zonder dat ze er erg in hadden. Natuurlijk is er nog altijd de Occupy-beweging en die betekent gelukkig nog echt iets, maar het heeft ook weg van een reservaat om alle andersdenkenden en anderskledenden in weg te stoppen.

Schijnheilig is een poging iets van de vroegere geest te bewaren. Het draait niet om de plek, maar om het ideaal. Het ideaal van vrij wonen voor iedereen. Geen leegstaande bedrijfsterreinen, maar gezonde woonbuurten waar studenten ook goedkoop hun plekje kunnen vinden. Schijnheilig staat voor alternatieven op de reguliere woonmarkt waar ook plaats is voor de combinatie galerie/podium/atelier/wonen. Daar heb ik zeker wat mee.

Deze vierluik is geschilderd met als uitgangspunt de ontruiming van Schijnheilig op de St. Antoniebreestraat in Amsterdam. Er werd dapper maar vreedzaam tegen geprotesteerd en toch vond de politie het nodig met man en macht (een voltallige ME) iedereen uit elkaar te jagen en enkelen zonder directe aanleiding te arresteren. Het is misschien een teken des tijds dat er niet breeduit in de media tegen is geprotesteerd of dat het niet landelijk in het nieuws kwam. Tegenwoordig zit Schijnheilig in de Vondelbunker bij het Vondelpark. Een prachtige werkelijk ondergrondse plek.

Meer info over Schijnheilig hier.
Lees mijn vorige blog over Schijnheilig hier.

2 opmerkingen:

  1. Goed bezig, Ozzy. Maar nu wil ik het werk ergens aan de muur in het echt kunnen zien, zo'n foto doet natuurlijk heel weinig in vergelijking.

    Daarnaast ben ik het tot op zekere hoogte met je punt eens, behalve met name de Occupy-beweging. Wat voor mij een goed voorbeeld is van de schijnheil die je aankaart. Dat zijn misschien wel de "andersdenkenden en anderskledenden" waar je het over hebt maar naar mijn gevoel zijn de mensen daar weinig meer dan "al dat alternatieve plots de maatstaf was geworden" in persoon. En dus weinig mensen/aanhangers daar die daadwerkelijk kunnen uitleggen waar ze nou tegen zijn en eigenlijk een soortgelijk kudde gedrag vertonen als datgene waar ze tegen protesteren en eigenlijk het grootste gedeelte van de mensheid. Op zich niet verkeerd maar het blijft een uniform.

    tl;dr Alternatief is niet meer alternatief net zo als indie niet meer independant is. Loze termen die hun achtergrond al lang achter zich hebben gelaten.

    p.s. Wel leuk praatvoer voor over een kopje thee...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Poeh, ik lees nu al wat gaten in mijn betoog/relaas, ietwat lastig teruglezen in zo een kleine commentbox...

    BeantwoordenVerwijderen