donderdag 12 juli 2012

Tot het dal gekeerd (2)


stof schrapen van kozijnen, boekenplanken, speelgoedpoppen van vroeger
alles verplaatsend en teder het ballerinadoekje er overheen dansend

lamentabel zingend met volksmuziek in twee tonen uit andere landen
hardop gillend Nilfisken langs plinten krullende stofbelten afpellen

spreek mij niet tegen, spreek mij niet tegen, alles schoon voor morgen die dag
wanneer de gasten zich aandienen in hun kant en klare pakken

gereed en helder voor mijn dame vannacht, wanneer de volgende ochtend opstaat
haar gipsen lichaam loom en uitgeslapen in een schoon huis, verder met furie

het aanrecht leeggewalst over de hele lengte, afwas in oorlog met Ajax
held van epische streken helpt pannen, vorken en messen het licht zien

nieuwe schijn breekt door wanneer ramen in spiritus halal in geest worden
wanneer strepen verschwunden en het balkon schoon als een ballon

stijgen we langzaam stimmt, het huis en ik, op zoek naar klare lagen lucht
als Achilles in de Styx ontdoe ik lichaam van vet en zweet

alle kleren aangespoeld klaar om te worden uitgezocht, niet lang
niet lang voor ze wakker wordt, lief en koppig als haar eigen


Dit gedicht is onderdeel van de te verschijnen bundel "Sterrenplantsoen".


Ajax beklimt de berg
illustratie M. Ozymantra

1 opmerking:

  1. Mooi gedicht Marcel, schilderachtig...

    X Ananke

    BeantwoordenVerwijderen