vrijdag 28 september 2012

Secret of creation


Olieverf op canvas
2011
50 x 100 cm

Al vanaf dat ik begon met schilderen heb ik een fascinatie met de materie en het directe van verf. De ware sensatie van schilderen ligt voor mij eerder daarin dan in het creëren van illusies. Ik zoek de hele tijd naar een manier om de inhoud van wat ik schilder tot uitdrukking te brengen in de manier waarop ik schilder. Zo vertelt de verf net zoveel over wat er gebeurt als het afgebeelde.

In dit schilderij heb ik gekozen voor een ongewoon formaat. Soms is dat omdat ik nog wat doek over heb, maar altijd is het omdat ik er plezier aan heb. Ik had tenslotte van dit stuk canvas ook meerdere kleine doekjes kunnen maken. In een eerder schilderij, The big pink, benaderde ik mijn onderwerp op eenzelfde manier. Een kijkje door een uit monumentale verfstreken opgebouwde laag van groen, maar een verscholen wereld. Wat er precies gebeurt is niet meer te achterhalen voor de toeschouwer. Het is in een dunne, precieze, bijna grafische manier geschilderd. De roze tonen suggereren iets van vlees of leven, de blauwen vormen daarmee een contrast. Het fijne priegelwerk daarop suggereert verschillende substanties. Het koud-warm contrast tussen de kleuren verhevigd de intensiteit alleen maar. De onmiddellijkheid van het groen en het doorgewerkte van de onderlaag verhevigd de spanning.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen